21 December 2012

Guangzhou... How are you...? Hari Ketiga...

Assalammualaikum... dan Salam sejahtera...

Hari ini adalah hari ketiga berada di Guangzhou. Pergghh.. rasa sekejap pulak berada disini, mana tidaknye masih tak puas lagi berjalan ni. Tempat yang menarik pun banyak tak explore lagi ni. Tapi kami dah buat perancangan pada malam sebelumnya, yang mana Abg Yus nak cari barang sourvenir untuk familynya.

Kami ada berjumpa sekeluarga rakyat Malaysia disana, kami berkenalan dan bertukar2 nombor telefon. Mereka bertanya mengenai jaket motosikal. Setahu saya ia dijual di kawasan Baiyun Motorcycle Parts Market di Zheng Cha Lu. (lokasinya jauh dan kena naik metro dan teksi) . Pada malamnya kami bertanya tentang lokasi untuk mendapatkan jubah wanita, mereka telah menghantar mms gambar alamat Zhongda Fabric di Xingang Xi Lu dan minta kami cuba cari di situ, Jadi kami pun rancang perjalanan kami untuk esok, selepas pergi tukar samsung s3 saya, kami akan pergi ke Zhongda Fabric untuk mencari pakaian jubah wanita kemudian ke Fu Li Kids World untuk pakaian kanak-kanak.




Selepas selesai membuat pertukaran hp saya pergi ke Zhongda Fabric. Di sana kami berpusing sehingga tengahari dan keputusannya sangat mengecewakan. Kami seperti dah salah tempat, disini lebih kepada kain dan aksesori pakaian. Alamakkk... Kami berpatah balik dan terus ke Guangzhou Railway Station. Kami rasa lebih baik cari disana sahaja.

Akhirnya kami jumpa kedai yang dicari, tetapi boleh dapat ke beli retail kat sini. Sekali lagi kami pusing disekitar tempat pemborongan pakaian ni, kebanyakkannya jual secara borong, hanya segelintir sahaja yang jual secara retail, itu pun harga dah hampir sama dengan di Malaysia. So baik beli kat Malaysia je.. hahaha...
Abg Yus tak jadi beli begitu juga dengan pakaian kanak-kanak, mahal katanya. Hhmm...

Kami juga pergi ke tempat barangan komputer di area Gangding. Abg Yus nak usha laptop dan beli speaker katanya. Jadi saya bawa la dia ke sana utk mencari barang2 tu. Saya tak pasti harga barang yg dibelinya itu murah atau mahal sbb speaker ni ade banyak jenis dan pelbagai harga. Laptop plak mcm sama je harga kat Malaysia, lebih kurang je, apa lagi cancel beli laptop.

Petang tu saya dan Abg Yus pergi semula ke New Asia International Electronic & Digital City untuk ambil barang yang saya beli pada tengahari semalam (hari kedua), hanya 2 barang yang saya order telah sampai manakala lagi satu barang lagi masih belum sampai. Makcik cina tu kata barang yang lagi satu akan sampai hari ahad. Pergghhh.. masa tu dah balik KL mane nak ambil barang. Tapi saya cuba mendesak supaya barang tu sampai sekurang2nya tengahari esok (hari keempat). Harap barang tu sampai esok dan petang tu kami dah boleh buat shipping.

Malamnya seperti malam2 sebelum ni, makan dan layan satay kambing. Alamakk.. terliur la pulak... rasa rindu nak makan. huhu...


No comments:

Post a Comment