19 December 2012

Guangzhou... How are you...? Hari Kedua...

Assalammualaikum.. dan salam sejahtera...

Pada hari kedua di Guangzhou, kami bangun lewat sedikit sebab pengalaman semalam menjadi sedikit pengalaman. haha.. Kali ini kami pergi semula ke New Asia International Electronic & Digital City dan kawasan sekitarnya (kena repeat la.. semalam pergi banyak kedai masih tutup..) dan misi pusing sampai lebam bermula. Mana tidaknya kami berada disana sehari suntuk, kadang2 rasa mcm rugi masa la pulak.

Sebenarnya pada hari kedualah saya membeli samsung S3 ni.. mana tidaknya rasa geram pada harganya yang murah (lagipun imitation bukan ori). pergghh.. bergaya sakan la nampaknya (biarpun hp lokel). Jangan marah dan jeles ye.. haha..




Hari ini banyak fokus pada gadget seperti power bank (power storage utk hp, mp3, camera, dll), earphone, spare part, walkie talkie. Kami tertarik pada pada power bank Ferarri tapi malangnya tiada stok dan kalo nk order minimum 50k pcs per colour. (Errkk... bawa duit berapa sen je... takkan nak order sampai banyak tu..) Kemudian saya singgah ke satu kedai ni, pemiliknya seorang makcik cina, barang yang dijualnya adalah earphone dan headphone. Makcik cina ni tak pandai speaking dia minta tolong amoi kedai jadi juru bahasa. Harga barang yang dijual memang murah giler dan sesuai untuk berniaga. Apa lagi borong sakan la, bukan main suka orang tua tu. Tapi barang saya kena ambil esok tengahari, bagi saya ok lagi sebab hari sabtu (hari keempat) saya akan buat shipping ke Malaysia.

Di sini kawasan ini bagi saya lebih banyak menjual spare part dan aksesori untuk telefon bimbit. Abg Yus telah membeli body part, ia untuk persediaan jika samsung S3 nya rosak. (Abg Yus ni extreme sangat ke guna sampai rosak, beli mahal tu. Huhu...) Bagi mereka yang memiliki kedai hp, lebih baik datang ke sini.




Sebelum pulang ke hotel, kami singgah sebuah kedai hp, yang menawarkan samsung S3 pada harga yang menarik. Menarik ke harga dia, macam mahal je. Tapi kami singgah la juga untuk mengetahui apa yang menariknya. Disini lah baru kami tahu kedai ini memang betul2 bagus, sebab amoi ni explain satu per satu kenapa satiap samsung s3 ni berbeza harganya. Secara detail dia cerita dimana terdapat 3 jenis / gred iaitu :

1 - Gred A (high copy) - sama mcm ori termasuk kedudukan simcard dan memory card, ade 3G, saiz dimensi, dan boleh guna housing ori.
2 - Gred B (2nd high copy) - kedudukan simcard dan memory card berlainan, ada 3G, saiz dimensi hampi serupa, tidak boleh guna housing ori.
3 - Gred C (low copy) - tidak sama dari segi saiz dimensi, kedudukan sim card dan memory card, tiada 3G, tidak boleh guna housing ori. (yang ni lagi rugi kalo beli)

Setiap Gred harga berbeza dalam 50 RMB, jadi kesimpulannya baik ambil Gred A high copy. Tapi samsung yang saya beli lebih murah tetapi tiada 3G...!! Saya baru tahu nasib baik amoi kat kedai tu tolong tunjukkan, bagaimana nak mengetahui telefon itu ade 3G atau tidak. Sebab kedai yang saya beli tu tak cerita apa2 pun sebab harga murah pasal tiada 3G.

Alamak.. nasib baik tak balik Malaysia lagi. Keesokan hari saya pergi semula ke kedai yang saya beli terus minta tukar kepada yang ada 3G. Nasib baik dapat tukar cuma kena tambah 60 RMB. Tetapi tak dapat gred A, hanya dapat jenis second gred sahaja, takpe lah janji ade 3G. Kalo tidak tak dapat la nak berinternet. Huhu... (Pengajaran : Lain kali survey dulu baru beli, biar susah, lambat, dan letih, yang penting kita tak terkena..)




Pada sebelah malamnya kami ke Beijing Lu, Di sini terdapat kesan peninggalan jalan lama yang tertanam dibawah tanah. Kawasan Beijing Lu di Guangzhou didirikan pada zaman Dinasti Nanyue pada ribuan tahun dahulu. Zaman dahulu, kereta kuda tidak boleh melalui jalan itu, hanya untuk pejalan kaki sahaja. Itu la serba sedikit sejarah mengenai Beijing Lu yang pernah aku baca.

Abg Yus telah membeli sepasang kasut kulit berharga hampir Rm 300. Biar betul Abg Yus ni... mahal tu..

No comments:

Post a Comment