16 December 2012

Guangzhou... How are you...?

Assalammualaikum dan Salam sejahtera....

Pada awal bulan disember 2012 yang lalu, saya telah pergi ke Guangzhou, China buat kali -3 dalam masa 2 tahun. Perancangan telah dibuat selama 3 bulan sebelum ni. Kali ini saya datang bersama seorang sahabat Abg Yus, berbanding dengan sebelumnya saya datang mengikut trip dan secara berseorangan. Rasa seronok pun ade nih, maklumlah dah lama tak berjalan jauh begini.

Perjalanan bermula 10.30 pagi dari rumah ke KL Sentral, jalan2 santai di sana kerana masa flight pada pukul 4.20 petang. Pukul 12.00 tengahari naik bas express dan tiba ke LCCT dalam pukul 1.00 petang lebih kurang, kemudian solat dan makan. Pukul 3.00 petang mula check in, imigresen, kastam sehingga pukul 4.00 petang, masa ini mula menunggu nak naik flight je ni, sambil2 tu snap gambar utk kenang-kenangan.

Pukul 16.30 flight mula berlepas, hati mula terasa tak sabar nak sampai, maklumlah dah setahun tak ke sana.
Tiba di Guangzhou pada pukul 8.30 malam, selepas pemeriksaan imigresen dan kastam, saya terus dapatkan kad Yang Cheng Tong di 7Eleven untuk Abg Yus, sbb nnt senang nk naik Metro tak payah nk beratur panjang2 utk beli tiket. Perghhh... perut mula rasa lapar, maka aktiviti untuk ke kedai makan dan mencari hotel harus dimulakan. Mula2 ingat nak naik Metro je.. Sbb jimat skit duit tambang ke hotel tp Abg Yus kata dia nk tgk pemandangan waktu malam di Guangzhou, kami pun naik teksi bermeter, harga tambang airport ke hotel RMB 100-120 (RM 50-60) tapi kalo naik RMB 6.65 je.. (RM 3.30) kaw2 murah. <--- (Tips nih, tak ramai yg tahu sebenarnya. kalo naik shuttle bas airport ke hotel pun RMB 20-30 (RM 10-20) still mahal lagi.)

Sampai di depan pintu New Asia Hotel, kami tak booking dan check in pun hotel tu, saje guna alamat hotel tu utk sampai ke tempat makan dan mencari hotel lain sekitarnya sbb bagi pendapat saya terdapat sebuah hotel yang berada ditengah2 antara kedai makan, kedai runcit muslim (nama tokey kedai --> Yahya) stesen Metro, pusat borong barangan mainan, souvenir, elektronik dan digital, dan berhampiran pearl river (boleh naik pearl river cruise pd waktu malam) Saya bawa Abg Yus makan di Daawat Restaurant, restoran makanan indian muslim, sebelum kami check in hotel yang biasa saya tinggal sebelum ini iaitu East Asia Hotel. <--- Penyudahnya walaupun kami backpacker je bukan sebab penat tapi sebab dah larut malam hampir pukul 12 malam dengan keadaan cuaca sejuk, jadi lebih baik check in hotel dan tidur awal untuk aktiviti esok.